Харківські байки про воєнні міфи: 5 книжок без цензури
Категорія
Блоги
Дата публікації

Харківські байки про воєнні міфи: 5 книжок без цензури

Ігор Бондар-Терещенко
Ігор Бондар-Терещенко

Книжки з історії сьогодні все більш нагадують відверту розмову з читачем про те, чого донедавна не вчили в школі та воліли не згадувати в родині. Офіційним доктринам на зразок «колиски слов’янських народів» і популярних міфів про Україну – «батьківщину мамонтів» вже «незалежного» часу нові видання протиставлять нетрадиційний підхід, науково-популярну стилістику, незаангажований погляд на історичний фактаж.

Григорій Сковорода Григорій. Повна академічна збірка творів. – Х.: Видавець Савчук О.О., 2017

Про автора цієї збірки творів, що вперше виходить в академічному форматі, дано вже складають романи, і світ продовжує ловити його в різного кшталту соціокультурні, бульварні, ба навіть гомоеротичні пастки, а він продовжує уникати їх з простодушністю народного філософа. Причому, будучи виданий «без цензури» і «слобідських» перекручень, він представ перед нами цілком сучасним казкарем, піїтом і оповідачем, в чиїх текстах, крім богословської мудрості, чимало затаєно веселого, ба навіть сатиричного краму, що нагадує про культуру памфлетів вже пізнішої доби, не кажучи вже про теперішню епоху батлів і слемів. Головне, вчасно зрозуміти ці тексти, щоби гідно вписати в історію культури сьогодення, як доволі плідно і весело вчинили свого часу з Тарасом Шевченком наші немудрящі футуристи. Вони, до речі, теж влаштовували поетичні дуелі, про одну з який розповідає автор цієї збірки. Средъ высокой Степи стоял Сад, жилище Соловьев и Дроздов. Жаворонок, прилетъв к Соловью: – Здраствуй, Господин пъвчей, – сказал ему. – Здраствуй и ты, Господин Соловей, – отвъчал ему Пъвчій. – Для чего ты мене твоим Именем называеш? – спросил Жаворонок. – А ты для чего мене называеш Пъвчим?.. ЖАВОРОНОК. Я тебе не без Причины назвал…» Словом, ви пожартували, ми посміялися, як мовили в одному з воєнних блокбастерів нашого мирного, аж до цензурної гикавки часу.

Евгений Чириков. 1917. Умные разговоры. – К.: Каяла, 2017

У більшовизму в Російській імперії завжди були свої предтечі рідного і не дуже зразка і кшталту. Толстим починаючи і Блоком далеко не завершуючи. Автор цієї збірки публіцистики та листування, яка вийшла завдяки близьким, рідним, а також відомому київському видавництву, померши в чеській еміграції, відродився для історії сучасного антитоталітарного руху саме своїм обвинуваченням «червоній» навалі. При цьому в текстах цього письменника, добре відомого на початку ХХ століття, починалося все доволі безневинно, з національним підйомом і футуристичною щирістю. «...Россия! Россия! Россия! Мессия грядущего Дня...» - исступленно вопит А. Белый. Ах, как это знакомо! Перечитайте вышеприводимую мною вы­писку из дневника Достоевского о России, которому суждено сказать всему европейскому человечеству какое-то новое неслыханное слово и создать всемирный союз всех народов! Так вот оно откуда, это славословие... Славянофильство Достоевского воскресло в больших славословиях А. Белого». Далі епідемія більшовизму перекинулася в соціум, народ, долю і життя мільйонів жертв. Про це, нарешті, можна розповісти – наче про атомну бомбу уповільненої дії, якою можна назвати збірку цих текстів, розкиданих в емігрантській пресі й лише зараз зібраній для незайвого нагадування про манівці історії.

О. Зінченко, В. В'ятрович, М. Майоров. Війна і міф. Невідома Друга світова. – Х.: Клуб Сімейного Дозвілля, 2017

У цій збірці досліджень, здійснених співробітниками Українського інституту національної пам`яті, мова про приховані, замовчувані чи перекручені радянською пропагандою фактів часів Другої світової війни. Зокрема за розкритими документами тієї доби формується справжня картина воєнного часу і роз’яснюєшся, як Друга світова стала для радянського народу Великою вітчизняною війною. Також розповідається про те, чи правда, що пакт Молотова-Ріббентропа був вимушеним кроком для СРСР, і чи завжди Радянський Союз був непримиренним противником нацистів. Розвінчуються міфи про те, що українські націоналісти масово винищували євреїв під час війни, особливо у Львові та Бабиному Яру. Стає відомо, чи справді Сталін узгоджував військові дії з Гітлером, а Бандера нібито був агентом спецслужб нацистів. І як саме кримських татар масово дезертирували на початку війни, а після її завершення маршал Жуков збирався вивезти до Сибіру всіх українців, які залишалися на окупованій території. Мовляв, нехай там будують свою «незалежну Україну».

Грігол Робакідзе. Зміїна сорочка. – Л.: Кальварія, 2017

Ім'я автора цієї книги на довгі десятиліття було викреслено з історії його рідної літератури. Письменник, що виїхав з СРСР, був у Німеччині автором книжок про Гітлера і Муссоліні, які були включені в список партійної літератури, і не дивно, що на батьківщині він став «ворогом народу», а його твори були заборонені. Втім, його цікавила роль історичної особистості в контексті маніпуляції масами, і тому з рівною ступенем романтизму він писав про Леніна і Сталіна. Але все це було в 1930-х, а до цього у всіх енциклопедіях з видатних грузинських письменників згадувалося лише два імені – Руставелі і Робакідзе, засновника грузинського символізму. Його роман «Сорочка змії», виданий в 1928 році з передмовою Стефана Цвейга, був віднесений до кращих зразків світової літератури. Видатний австрійський письменник писав: «Завдяки роману Грігола Робакідзе ми вперше побачили грузинів. Про те, що вони наділені містичною силою і героїчним духом, я дізнався з книги молодого поета, завдяки якій він зробив велику послугу нам, а також своїй прекрасній батьківщині». Сьогодні в Грузії автора роману називають «совістю нації» і «грузинським Солженициним». Своє майбутнє в радянському суспільстві з його забороною інакомислення він передбачив з гіркою точністю пророка. «Осторонь від товариства з’являється хтось із роззявленим ротом, у лахмітті, зі скуйовдженим волоссям. На вустах - слина. В очах - блиск лихоманки. Голова трясеться. Сам похмурий. Це дервіш. Дивиться на всіх і не бачить нікого. Неначе бачить невидимого й чекає на знак від нього. Западає нестерпна тиша. Раптом чоловік із роззявленим ротом здригається і починає страшенно волати. Враз обриває крик і тіпається у несамовитому танку. Простір, наповнений мареннями, тепер заповнюється дивними словами. Ніхто не розуміє, що вони означають».

Сергій Каменной. Дембельський альбом. – К.: Родовід, 2017

Цей незвичний, яскравий та екзотичний альбом здивує не лише любителів сучасного мистецтва, але й будь-кого з нинішньої молоді, яка так полюбляє нецензуровану, нарешті, реальність. Справді, невже таку буденну, хоч і радикальну в сенсі повсякденного життя справу, як служба у війську, можна піднести до рівня модної штуки? На згадку одразу приходять асоціації з мистецтвом Енді Варгола і Бориса Михайлова, хоч ідея автора альбому полягала не в створенні строкатих, провокаційних, на грані фолу фоторобіт, які менш за все нагадують саме дембельський альбом, будучи справжнім витвором мистецтва.  «Коли мій син, Тарас Каменной, був призваний до армії в Україні, я подумав: а який дембельський альбом зробив би він, молодий художник, цинік і нігіліст? Як би він позабавлявся з цим жанром армійської субкультури?» - зауважує автор альбому, досліджуючи армійську субкультуру, змішану наразі з псевдоармійським фольклором, історією мистецтва і сучасними практиками актуального мистецтва.

Залишаючись на онлайні ви даєте згоду на використання файлів cookies, які допомагають нам зробити ваше перебування тут ще зручнішим

Based on your browser and language settings, you might prefer the English version of our website. Would you like to switch?