Одна з небагатьох корисних речей, яку привнесла в наше суспільство епідемія COVID-19 – розуміння більшості роботодавцями того факту, що багато людей можуть працювати віддалено і не втрачати, при цьому, продуктивність. Та й прості громадяни також оцінили плюси та мінуси роботи з дому. Не всі, звичайно - багато професій чисто технічно не можуть виконувати свої обов’язки віддалено.
Але ті, хто може, тепер все активніше шукають вакансії, де їм таку можливість надають. Так що зараз ми розповімо вам детально про всі етапи пошуку роботи з дому і навіть дамо кілька корисних порад з особистого досвіду.
Що потрібно знати про те, як почати працювати віддалено
Основні організаційні моменти
Найперший і найважливіший момент: ефективність вашої роботи з дому залежить тільки і винятково від вашої здатності до самоорганізації. З якою у деяких люди дуже великі проблеми. На жаль, вони просто не здатні надовго концентруватися на конкретній задачі, якщо за спиною не стоїть перевіряючий, в особі тимліда чи начальника. Утім, таких меншість.
Тож як можна працювати віддалено без зовнішнього контролю? За рахунок контролю внутрішнього. Що залежить від самодисципліни. На щастя, цю навичку можна напрацювати, причому досить просто.Потрібно лише продумати, врахувати та спланувати наступні моменти.
Режим роботи. Головний плюс роботи з дому – можливість самостійно складати свій графік. Якщо, звичайно, від вас не потрібно бути присутнім на обов'язковому ранковому мітингу о 8 годині. Але і для фрілансера, на якого такі обмеження не накладаються, буде зручніше, якщо він завжди вставатиме в один і той же час, приділятиме роботі один і той же термін, робити перерви в строго заплановані моменти. Дотримання точного графіку дисциплінує і налаштовує на робочий лад.
Робоче місце. Я зустрічав людей, здатних досить ефективно працювати з ноутом, лежачи в ліжку. Щиро кажучи, я й сам із таких. Але більшості цей варіант не підходить. Тому краще організувати спеціальне робоче місце, яке варто навіть візуально відокремити від решти квартири, наприклад, ширмою чи шафою. Також на цьому робочому місці не повинно бути жодних сторонніх речей, і воно має перебувати в повному порядку. Тож заведіть собі звичку щодня його прибирати. Це теж налаштовує на потрібний лад.
Робочий одяг. Ви напевно бачили безліч смішних відео про людей, які беруть участь у відеоконференції, але виглядають солідно тільки вище поясу. Так ось, це реально робочий метод, який також налаштовує на робочий настрій. Сорочка з краваткою або формальна блуза автоматично виводять вас зі звичного домашнього розслабленого стану. І, звичайно, дозволяють виглядати пристойно на робочих мітингах.
Розклад дня. Головний мінус роботи з дому – складність переконання близьких, щоб вони вас у цей час не відволікали. Добре, якщо є окрема кімната, де можна замкнутися. Але якщо її немає, доведеться донести до дружин, чоловіків і дітей той факт, що наявність вас за комп'ютером зовсім не означає, що вас можна смикати для вирішення різних побутових питань. З котами складніше – котів у цьому переконати неможливо. З іншого боку, під час ваших законних перерв, а також після завершення роботи, ця заборона знімається. Навіть, навпаки, зайнятися домашніми справами – чудовий спосіб переключити увагу і трохи розвантажити мозок. Альтернатива – вийти на прогулянку. Свіже повітря та помірна фізична активність точно будуть вам корисні. І ні, перекури фізичною активністю не вважаються.
Створення резюме
Момент, через який проходить кожен, хто вивчає, як працювати з дому. Фріланс, віддалена робота, часткова зайнятість – не важливо. Просто це - найпростіший спосіб розповісти роботодавцю про себе, свої навички, вміння та «послужний список», який навіть не вимагає вашої присутності. Тому правильно складене резюме значно підвищує ваші шанси потрапити на співбесіду.
Проблема лише в тому, що для кожного роботодавця «правильним» є щось своє. Комусь цілком вистачить документа Word із короткими біографічними даними та посиланнями на минулі роботи, а комусь потрібна повноцінна презентація з наочною демонстрацією досягнень. Але чесно – у справі складання резюме краще перестаратися, аніж щось недоробити.
Для зручності цього процесу навіть спеціальні ресурси створили. Наприклад, canva.com, що дозволяє додати елементи візуального дизайну, або zety.com, що дозволяє максимально наочно та чітко структурувати інформацію. Є як платні, і безкоштовні ресурси. І всі вони у будь-якому разі будуть вам корисними.
Для деяких професій вкрай важливим є наявність портфоліо – списку готових робіт, якими людина пишається і які свідчать про її високий професійний рівень. І якість тут важливіша за кількість. Краще наведіть 5 реально добрих прикладів своїх професійних навичок, ніж 25, але середніх за якістю. Для розміщення таких портфоліо теж є спеціальні ресурси.
Наприклад, behance.net для дизайнерів чи linkedin.com для людей усіх професій. Другий варіант особливо популярний серед жителів Європи та США. Кожен ресурс краще ретельно вивчити, переглянути приклади інших людей, щоб зрозуміти, як позиціонувати себе з кращого боку. Також свої роботи можна викладати і в соцмережах, тому ж facebook.com.
Один із вкрай ефективних способів підвищити цінність резюме – перерахувати у ньому всі пройдені курси та отримані сертифікати. Мова, звичайно, про платні варіанти, типу prjctr.com. Просто сама наявність сертифіката свідчить про наявність у вас й додаткових навичок, що роботодавці дуже цінують. Особливо якщо йдеться про підтвердження знання англійської мови на рівні С1 Advanced.
Порада. Якщо вас запросять на співбесіду, і ви встановите хоч якийсь контакт з HR-ом, обов'язково попросіть його порадити, як змінити або доповнити ваше резюме та портфоліо. Адже професіоналам видніше, що в них справді важливо, а що - необов'язкові доповнення.
Як знайти віддалену роботу
Для початку, вам необхідно визначитися, чим саме ви можете займатися, чим хочете і чим готові. Так, це 3 різні категорії. Я, наприклад, можу перекладати з англійської тексти, пов'язані з медициною – знання, освіта та досвід дозволяють. Але робити цього не хочу. Але готовий, якщо дуже добре платитимуть. Тому складіть собі список можливих робіт та оцініть його за цими трьома пунктами. Це дозволить шукати вакансії цілеспрямованіше.
Де їх шукати? Варіантів багато. На тому ж facebook.com є групи типу: «Шукаю роботу», куди люди скидають свої резюме, а роботодавці – можливі вакансії. Варіант простий, але не дуже зручний тим, що там все погано зі структурою і не дуже добре організований пошук.
Ще один спосіб знайти віддалену роботу – тематичні портали, типу work.ua, robota.ua, djinni.co та інших. Тут і добрий пошук, і можливість завантажувати резюме, і розсилки на пошту про обрані вакансії, і багато чого ще. Часто буває навіть можливість шукати саме пропозиції, які надають вакансії роботи з дому.
Порада. Перш ніж відгукуватися на вакансію, пошукайте інформацію про роботодавця. Багато чого цікавого можна дізнатись, якщо читати реальні відгуки.
Якщо ж постійна робота з дому онлайн вас з якихось причин не цікавить, можете спробувати фріланс. Але скажу чесно – це набагато складніше, незручніше та моторошніше. Головна проблема – надійність.
Справа в тому, що навіть на шановних ресурсах, таких як freelance.ua чи freelancehunt.com, часто трапляються кидали, які не платять за зроблену роботу. Самі ресурси майже ніяк цей момент не регулюють і отримати свої гроші не допомагають. Дещо рятує положення система репутації, але й вона не гарантує захист від недобросовісних замовників.
За понад 10 років роботи на фрілансі мене, незважаючи на всю мою обережність і досвід, таки змогли один раз кинути. А початківцям буде ще складніше. Але це чудовий варіант того, як працювати віддалено без досвіду. Так, за мінімальну оплату. Але в процесі ви отримаєте потрібні знання та почнете поповнювати портфоліо. Саме таким шляхом пішов свого часу і я.
Якщо ж ви володієте англійською на просунутому рівні і ваші профільні навички високі - можете звернути увагу на upwork.com. Це ресурс, на якому роботу шукають жителі Європи та США. Тому хоч там і величезна конкуренція, якщо вам пощастить, можна розраховувати на дуже пристойну зарплату. Плюс там значно уважніше стежать за фактами шахрайства і активно з ним борються.
Співбесіда
Найбільш, мабуть, складний для більшості момент у тому, як працювати віддалено в інтернеті. Ви можете не сумніватися у своїх практичних навичках, але виявитеся не в змозі правильно їх подати. Адже до того, як вас запросять на профільну співбесіду, доведеться пройти «7 кіл пекла» у вигляді HR-фахівців. Які будуть оцінювати ваше вміння спілкуватися, подавати себе, відповідати на провокаційні питання та чинити опір стресу. Спочатку – у вигляді короткої телефонної співбесіди. Потім – у вигляді більш серйозного та тривалого відеодзвінку, а то й візиту до офісу. І тільки якщо все пройде вдало, вас допустять до технічного етапу.
Звичайно, бувають і винятки, коли вас відразу ж направлять до профільного фахівця для оцінки конкретних навичок, але це трапляється не так часто, як хотілося б. Тож дуже багато фахівців-початківців з пристойними навичками зрізаються саме на співбесіді.
Порада. Єдиний спосіб навчитися проходить HR-ів - практика, практика і ще раз практика. Мій брат змушений був пройти штук 30 співбесід перед тим, як його нарешті взяли на роботу. За його словами, кожне нове давалося значно простіше, ніж попередні. Вже немає страху невідомості, вже зрозуміло, що відповідати, вже зрозумілі свої слабкі сторони та заздалегідь опрацьовано деякі відповіді. Тож – лише практика.
Корисні поради щодо роботи з дому
З особистого досвіду можемо сказати, що 2 п'ятнадцятихвилинні перерви та одна півгодинна – не найкращий варіант. Куди ефективніше відпочивати протягом 15 хвилин щогодини. Чому? А тому, що саме до такого режиму ви звикли ще зі школи.
Велика спокуса для фрілансера – максимально тривала та інтенсивна робота з дому. Без вихідних, 10+ годин на день. Особливо, якщо є завдання. Адже платять вам не за просиджування онлайн, а за конкретні результати. Так ось, НІ В ЯКОМУ РАЗІ НЕ РОБІТЬ ТАК. Це може призвести до швидкого вигоряння - вас почне буквально нудити від роботи, тож продуктивність сильно впаде. Знову ж таки, особистий досвід.
Жодних відволікаючих факторів. Коли працюєте – жодних соцмереж, смішних картинок із котиками, листування з колегами не по темі. Під час перерв – можна. Але не більше ніж 15 хвилин.
Найкращий спосіб шукати роботу з дому – за рекомендаціями знайомих. Ви здивуєтеся, але «сарафанне радіо» та особисті рекомендації працюють набагато краще, ніж продумані співбесіди та ретельно складені резюме. Втім, гарне портфоліо і тут вам знадобиться.
Завжди чітко виконуйте поставлені начальством завдання та тримайте з ним зв'язок. І завжди уточнюйте, якщо щось не зрозуміли. Так краще, ніж потім все переробляти. Це просте правило – запорука того, як ефективно працювати віддалено.
Ніколи не затягуйте справу до дедлайну! Хоча є деяка категорія людей, яка ефективно вирішує поставлені завдання лише тоді, коли «ще 5 хвилин – і буде пізно» - це вкрай непродуктивний метод. Тому що дедлайн майже завжди завалюється на день, а то й 2, якість такої роботи бажає кращого, ще й немає часу на перевірки помилок і їх виправлення. Так що моя вам порада - намагайтеся все здавати за 2-3 дні до встановленого терміну. Або раніше, якщо це можливо.
Висновки
Віддалена робота в Україні продовжує залишатися надзвичайно актуальною навіть після спаду ковідної хвилі. Просто тому, що багато фахівців були змушені залишити своє місце проживання через загрозу ракетних атак.
Але деякі з них змогли зберегти свої робочі місця саме тому, що перейшли на віддалену роботу. Та й у деяких організаціях раптово усвідомили, що робота з дому більшості співробітників дозволяє їм заощадити, наприклад, на оренді офісних приміщень та інших важливих організаційних питаннях. Так що все більше і більше вакансій пропонують претендентам саме віддалену роботу. І якась із них може виявитися саме тим, що потрібно вам. Тож - удачі вам у пошуках!