Сучасна виснажлива війна це – «війна менеджменту і логістики». У цій боротьбі за незалежність України «організаційна зброя» є визначальним чинником, бо перемагають освічені та розумні нації. Тому Міністерство освіти і науки України та Національна академія педагогічних наук України відіграє у цьому провідну роль.
У монографії «Теорія і практика дослідження взаємодії суб’єктів освітнього простору в парадигмі генетичної психології» у другому розділі «NeuroSTEM. Імплементація персоноцентричної нейропедагогіки Богдана Ткача (2014) у STEM освіту» розкрито кризу сучасної науки у формуванні творчих еліт країни; запропоновано принципово нове комплексно рішення цієї проблеми завдяки NeuroSTEM на основі нейропедагогіки Богдана Ткача; також представлено розробку Науково-практичного центру нейропсихології та психосоматики при Дева Клінік для вивчення метакогнітивної сфери «Нейроперсонологічний тест Ткача-Луньова-Мосійчука».
Отже кризу сучасної науки у формуванні творчих еліт України полягає у тотальному ігноруванні досягнень нейропсихології у розумінні важливості метакогнітивної сфери психіки за яку відповідає чолова кора – «орган цивілізації» за О.Лурією. Метакогнітивна сфера причетна до приписових / наказових знань, тобто знань не про те яким є світ насправді (описова система знань за яку відповідає когнітивна сфера; скронева кора мозку), а яким саме цей світ має бути, а саме: створити щасливу модель свого майбутнього, розробити алгоритм реалізації цього плану, поточний контроль його реалізації, корекція в його до обставин. Це суб’єктно центричні знання.
Причиною ігнорації нейропсихології у вітчизняній науці є спадок колоніального минулого у СРСР. Натомість наш екзистенціальний ворог навпаки має імперський світогляд і активно використовує напрацювання у розвитку метакогнітивної сфери еліт. Тому нам цілій нації необхідно змінити свій нейроперсонологічний профіль – поміняти дискурс колонії (об’єкту впливу) на дискурс самодостатньої держави (суб’єкту дії).
На даний момент найбільш оптимальним є STEM освіта (Наука Технології Інженерія Математика), яка вчить творчо знаходити нові технічні рішення навчаючись. Проте недоліком є те що STEM освіта розвиває дуже добре передню цингулярну кору мозку, що відповідає за вміння впроваджувати інновації та управляти складними процесами розгорнутими у часі.
Це добре, але є ще інші ділянки мозку причетні до метакогнітивної сфери: досолатеральна (відповідає за творчість), орбіто-фронтальна (відповідає за менеджерські здібності), вентромедіальна (відповідає за сумління). Саме розвиток цих ділянок дає перевагу у конкурентному світі. Це спонукало наповнити STEM освіту знаннями з нейропедагогіки Богдана Ткача.
Власне у Науково-практичного центру нейропсихології та психосоматики при Дева Клінік для цього створено такий інструмент - «Нейроперсонологічний тест Ткача-Луньова-Мосійчука» . (CERTIFICATE OF REGISTRATION — Registration Number: TXu 2-368-682. SEAL of United States Copiright Office: "Tkach, Lunov, Mosiichuk – Neuropersonality Test – General (TLM-NPT-G)", March 23, 2023). Цей тест не лише дозволяє перевірити що саме в NeuroSTEM освіті розвиває, а й дозволяє формувати команди для виконання конкретних завдань. Ці напрацювання доцільно використовувати у менеджменті.
Коротко розглянемо функціональний стани передньої частини кори мозку.
Структури мозку пов’язані з вісьмома нейроперсонологічними типами.
Жовтим – дорсолатеральна частина префронтальної кори;
Синім – орбіто-фронтальна частина префронтальної кори мозку;
Зеленим – вентромедіальна частина префронтальної кори мозку;
Червоним – передня цингулярна кора мозку.
Норма у нейропсихології є багатоваріантна, оскільки у кожної людини мозок є неповторним на анатомо-функціональному рівні. Тому термін підсилення чи ослаблення є умовним і визначає наскільки відхиляється показник від середнього арифметичного із всього континууму варіацій.
Люди з функціональним підсиленням дорсолатеральної частини префронтальної кори мозку є:
оригінальними,
яскравими,
талановитими,
креативними,
інтелектуальними,
стійкими у своїх світоглядних переконаннях,
з інтернальним локус-контролем,
з хорошим естетичним смаком.
Цей нейроперсонологічний тип наповнює світ духовним спадком і змінює парадигми у суспільстві. Рішення їхні сповнені гуманізмом та інноваційністю. Суспільство їх дуже контролює і ставиться до них двояко: захоплюється і ненавидячи нищить їх. Найкраще вони підходять керівниками у сфері мистецтва і науки. Часто вони нехтують правилами безпеки для виявлення чогось нового у властивостях механізмів чи виробничого процесу тощо. Саме у такий спосіб вони роблять відкриття.
Для осіб з проявами ослаблення дорсолатеральної частини префронтальної кори мозку характерним є:
слабковольність,
конформізм,
сугестивність,
наслідуваність,
простодушність,
наївність,
знижена увага.
Працюють не на себе, а на когось, допомагають втілювати у життя чужі мрії, а не свої, не створюють свою модель світу, а використовують створену міфодизайнерами. Надзвичайно виражений конформізм стосовно довколишніх і суспільства. Ці особи наче «пластилін», їхню поведінку легко коригувати, але ефект нетривалий у разі зміни середовища. Дуже добре дотримуються правил безпеки та інших приписів. Майже все роблять з погодження інших.
Люди з функціональним підсиленням орбіто-фронтальної частини префронтальної кори мозку є:
високоорганізованими,
інтелектуалами,
з талантом управління,
доброчесними,
моральними,
урівноваженими,
з інтернальним локус-контролем.
Суспільство у складні періоди буття є до них прихильним, а у стабільних умовах зневажливо із заздрістю до них відноситься. Найкраще вони підходять для кризис-менеджменту і управління великими групами людей. Це природжені лідери безпеки і не лише.
Для осіб з проявами ослаблення орбіто-фронтальної частини префронтальної кори мозку характерним є:
інфантильність;
імпульсивність;
емоційна лабільність;
гедоністична мотивація;
моральна агнозія;
моральна апраксія;
пошукова активність;
схильність до ризику.
Переважно ці люди спочатку діють, а потім можливо замисляться над скоєним. Проте велика кількість спроб і легкість порушення правил дає їм в дечому перевагу. Саме у такий спосіб відбувається багато відкриттів і багато травматизму на виробництві.
Люди з функціональним підсиленням вентромедіальної частини префронтальної кори мозку є:
емпатійними,
інтелектуальними,
добродушними,
просоціальними,
чесними,
великодушними.
Такому нейропсихологічному типу у суспільстві корупціонерів дуже важко. Якщо вони не створили свій мікросвіт то їх чикає дезадаптація та розпач у житті. Управлінці такого типу найкраще підходять для розпорядження коштами, бо вони реально не крадуть, а захоплені процесом творення.
Для осіб з проявами ослаблення вентромедіальної частини префронтальної кори мозку характерним є:
харизматичність,
відсутність совісті,
відсутність емпатії,
хороші інтелектуальні здібності.
Розвинений інтелект дає змогу експлуатувати, маніпулювати і паразитувати на інших. Відсутність сорому, обов’язку та відповідальності дозволяє легко виходити за межі моралі. Це най успішний тип у ієрархічному суспільстві.
Люди з функціональним підсиленням передньої цингулярної кори мозку є:
високоінтелектуальними,
з високою здатністю до моделювання,
та високою прогностичною здатністю.
Найкраще вони підходять до управління масштабними розгорнутими у часі процесами.
Для осіб з проявами ослаблення передньої цингулярної кори мозку, характерним є:
ригідність,
застрягання на певному виді діяльності
прогностична нездатність,
інтелектуальна слабкість,
консерватизм.
Це тип дуже вороже ставиться до інновацій і найкраще підходить для збереження традицій і нагляду над іншими людьми.
Наголошуємо що кожен з нейротипів є важливим і найкраще підходить до певної діяльності.
Пройти тестування можна за посиланням.
Для консультацій і співпраці звертайтеся до Науково-практичного центру Нейропсихології та психосоматики Дева Клінік.
З повним текстом розділу можна ознайомитися за посиланням.