Чорна п’ятниця — це унікальний період у році, коли більшість магазинів у світі оголошують знижки до 90 % на свій асортимент. У цей день (або кілька днів) можна вигідно придбати книги, техніку, одяг, аксесуари, косметику і парфумерію,
наприклад, за посиланням https://eva.ua/ua/blackfriday/. Також розпродажі влаштовують продуктові та навіть меблеві магазини. Це чудова можливість знайти подарунки для рідних і близьких на новорічні свята, а ще — дешевше придбати те, що так давно планував. Проте існують певні відмінності між українською і закордонною (зокрема європейською та американською) Чорною п’ятницею. Розглянемо їх детальніше.
Історичні передумови
У США Чорну пʼятницю почали проводити приблизно у 80-х роках минулого століття. Через кілька років ця традиція набула поширення в Європі. В Україні ж такий розпродаж почали масово впроваджувати близько 10 років тому. Це і є основною причиною відмінностей. За понад 40 років Black Friday в США стала культовою подією, яку чекають весь рік. Для українців це поки менш очікувана дата, у якій беруть участь переважна меншість населення.
Особливості проведення
Нічний шопінг. За традицією в іноземних країнах Чорний розпродаж розпочинається опівночі з четверга на п’ятницю. Саме звечора люди готуються і вирушають на шопінг. Найактивніша фаза покупок там припадає саме на нічний час. До ранку більшість полиць магазинів вже пусті. В Україні з цим простіше: вночі ніхто не біжить до магазинів, можливо, починають онлайн-шопінг, але не масово.
Створення черг. В Америці Чорна п’ятниця — це величезні натовпи людей чи не до кожного магазину у кожному містечку. Це зумовлено шаленими знижками та обмеженістю у часі. Українці ж менш масово беруть участь у розпродажах. Черги тут можна побачити тільки у ТРЦ великих міст.
Битви за товари. Дуже поширеним явищем за кордоном є бійки за речі, за місце у черзі тощо. На щастя, у нас такого немає.
Тривалість знижок. Вищезгадані факти можуть бути зумовлені тривалістю розпродажу: за кордоном це переважно 1 день (рідко — до 3 днів), а в Україні Чорна п’ятниця може тривати й тиждень.
Різниця у знижках
Ще одна відмінність між Чорною пʼятницею у світі та Україні — це знижки. Якщо в Європі та Америці продавцям важливо продати якомога більше товару, то українські продавці прагнуть збільшити прибуток. Тому за кордоном це переважно великі сейли (70−90 %) без попереднього підвищення цін, а наші покупці часто помічають «штучні» розпродажі або мінімальні відсотки без особливої для них вигоди. Це є однією з причин меншої популярності BF у нашій країні порівняно зі США.
Масштаби
За кордоном, особливо в Америці, розпродаж у Чорну пʼятницю влаштовують понад 90 % магазинів. В Україні ж поки ця традиція вважається молодою, тому далеко не всі організовують знижки. Переважно це роблять великі магазини, ритейлери, маркетплейси або українські бренди.
Також значно відрізняються масштаби щодо людської залученості: у 2017 році в Чорній пʼятниці взяли участь приблизно 18,5 % українців, але через 2 роки ця цифра склала вже 30 %. За останні 2 роки тенденція значно зменшилася. За кордоном у Чорну пʼятницю покупки роблять понад 60 % населення.
Середньостатистичний українець у Black Friday витрачає близько 3000 грн, а європеєць та американець — понад 300 $ (більше 11 тис. грн).
Чорна пʼятниця — це вигідний час для покупок. Але щоб цей шопінг був вдалим і раціональним, почніть готуватися до нього завчасно: складіть список речей і магазинів, проведіть моніторинг цін, завчасно наповніть кошик усім необхідним. І не забувайте про культуру споживання — не обтяжуйте планету товарами, які вам не потрібні. Вдалої Чорної пʼятниці!